Anmeldelse: Brian P Ørnbøl: Den urolige fisker

Dette er et anmeldereksemplar

Den urolige fisker samler Ørnbøls digte fra samlingerne
– Barberbladshologrammer (2008)
– Sange Fra Midgård (2010)
– SYV (2013)
– Diamantstøv (2013)

Med sine samlede digte giver Ørnbøl et præcist og følelsesmættet billede af den tid vi lever i. Der er absurde, slibrige, urovækkende digte, der får det til at risle koldt ned ad ryggen. Men der er også de trygge, de kendte, de varme – de digte, der vækker en følelse af genkendelse, et smil ved erkendelsen af, at sådan er det virkelig: Livet. Ude i virkeligheden. Præcist og med kun lige akkurat de ord, der er nødvendige for at ramme og indramme motivet.

Den urolige fisker er som et barns perlekæde. Sammensat af alle de forskellige typer perler en børnehave kan rumme. Store, glatte, klare, matte, runde, skæve og med underlige konturer.

Digtene må læses ét ad gangen. Med ro og fordybelse. Som at betragte kædens perler. Måske synes man i dag, at en perle er grim, men i morgen – i et andet lys – er den kædens smukkeste.

Der er ikke en gennemgående følelse eller stemning. Således går det, når man smelter fire samlinger sammen i én. Dét er Den urolige fiskers styrke og svaghed. Det er svært at finde den rette stemning til samlingen, da springet fra de inderste svære følelser i fx. ‘Det har jo aldrig været meningen’ til ‘Konsulenten’s overprissatte tilbud om at ‘fortælle dig hvad du ved’.

Senere kommer digte som ‘Solen er så rød mor’, der sender mig direkte til Sønderjylland i bedste fald i Erling Jepsens univers – i værste fald i det univers, der har været beskrevet i medierne på forskellig vis med incest og mishandlings sager.

Den overvejende gennemgribende stemning er dog den præcise samfundskritiske tone. Satirisk, Sarkastisk, Sigende. Med færre ord, større præcision og bedre resultat opfanger Ørnbøl med sin fire-i-en digtsamling al den handling, frustration og stemning skønlitterære forfattere desperat forsøger at indkredse med digre og ganske overflødige roman-trilogier.

Hvis jeg skulle vælge imellem Lotte Kaa Andersens trilogi fra Hellerup i samme tidsperiode og Den urolige Fiskers 169 sider vil Ørnbøl vinde.

Den urolige Fisker får en plads på reolen i mit eget bibliotek og vil komme frem igen og igen. Der er digte, der så præcist beskriver genkendelige følelser, at den bør have en plads. Men der er også så præcise beskrivelser af den tid vi lever i lige nu, at den skal stå der som et historisk vidnesbyrd til fremtidige læsere. Den får en plads meget tæt på Knud Sønderbys ‘Midt i en jazztid’ og fire blå bøger for al den præcision og en god portion selvindsigt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *